Featured

Aanslagen 0

De Aanslagen in Brussel zijn niet van Facebook weg te denken. Iedereen heeft een mening. Kut moslims enerzijds en dat het niets met islam te maken heeft anderzijds. Dat we daarmee precies verkeerd om denken illustreert Russel Crowe in onderstaand filmpje.

YouTube Preview Image

Moslims zijn mensen, met hoop en dromen, fouten en imperfecties, met haat en liefde en bovenal met mensen rechten. Die hoor je niet te bombarderen. Die hoor je niet achter te stellen. Die hoor je te helpen als dat nodig is. Islam daarentegen is een viraal datamonster, een cultuurvirus, een hersenziekte en subjectief gezien vanuit mijn beperkte visie dient het met wortel en tak te worden uitgeroeid. In de eerste plaats om die arme moslims te redden en in de tweede plaats om onszelf er tegen te beschermen.

Maar is een cultuurvirus zoals islam, christendom of mode niet ook een soort levensvorm die recht heeft op bestaan? Net zoals de schaamluis, de griep of een individuele kankercel die een eigen leven is begonnen. Waar trek je de grens en heeft een levensvorm rechten?

Een dilemma waar wetenschappers voor stonden toen ze de 22 laatst levende condors op aarde vingen in de hoop de soort voor uitsterven te kunnen behoeden. De condors bleken flink last te hebben van condorluizen (Colpocephalum californianus), hetgeen een aardige bijdrage leek te leveren aan hun achteruitgang. Maar het doden van die luizen zou betekenen dat de wetenschappers verantwoordelijk waren voor het definitief uitsterven van deze condorluis. Uiteindelijk besloot men dat zonder condor de condorluis toch niet kon overleven en dat het beëindigen van deze diersoort gerechtvaardigd was. Het zelfde lot is de frettenluis (Neotrichodectes sp.) ondergaan.

Toen het zelfde dreigde te gebeuren met de parasieten van de Lyberische lynx heeft men de parasieten gecultiveerd op gevangen lynxen om ze later als de populatie weer aangewassen was weer vrij te kunnen laten.  Maar betekent dit dat de lynx gedwee moet zitten te wachten tot hij wordt opgegeten door de luizen? Dient de lynx rekening te houden met de rechten van zijn parasieten? Of moet er een onderscheid gemaakt worden tussen objectieve en subjectieve rechten. Objectieve en subjectieve waarheid.

Nee, is mijn bescheiden mening. De subjectieve lynx mag zijn best doen om van zijn luizen af te komen en de objectieve wetenschappers mogen hem daar niet bij helpen.

Helaas is het probleem met de islam niet zo simpel. We zijn daar namelijk zowel de subjectieve mens als de objectieve waarnemer. We hebben het recht om onszelf te verdedigen en de plicht om ook anderen te verdedigen. Ook als die anderen onze bedreiging zijn. We kunnen in ieder geval een stap in de goede richting zetten door moslim-mensen los te zien van hun aandoening en na te denken over hoe wij hen kunnen helpen.

0 comments click to show

No comments yet

Uw naam

Back to top